Πράσινο υδρογόνο: Άνοιξε ο δρόμος για το εργοστάσιο στην Κοζάνη – Επιδότηση των 24 εκατ. στην Advent

1271

Επίσημη πρόσκληση από το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών να καταθέσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για το εργοστάσιο παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη έλαβε η Advanced Energy Technologies, 100% θυγατρική της Advent Technologies.

Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση η ίδια η εταιρεία, μετά την υποβολή από την Advent των απαιτούμενων εγγράφων το ελληνικό ΥΠΟΙΚ αναμένεται να προχωρήσει στην εκταμίευση πακέτου κρατικών ενισχύσεων ύψους 24 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ) της Ελλάδας για την υλοποίηση του έργου Green HiPo. Οι δαπάνες που σχετίζονται με το έργο είναι επιλέξιμες για επιστροφή αναδρομικά από τις 15 Ιουνίου 2022, ημερομηνία κοινοποίησης στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης της συμμετοχής της Ελλάδας στο πρόγραμμα IPCEI Hy2Tech. Η Advent θα επιδιώξει επίσης να εξασφαλίσει πρόσθετη χρηματοδότηση για τη συμπλήρωση του συνόλου των 60 εκατομμυρίων ευρώ που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του έργου IPCEI.

Η Advent ήταν μία από τις οκτώ μόνο μικρές και μεσαίες εταιρείες που έλαβαν επικύρωση εντός της Ευρώπης στο πλαίσιο του προγράμματος «IPCEI Hy2Tech». Όπως αναφέρεται δε, οι άμεσοι συμμετέχοντες του έργου θα συνεργαστούν στενά μέσω πολυάριθμων προγραμματισμένων συνεργασιών με περισσότερους από 300 εξωτερικούς εταίρους, όπως πανεπιστήμια, ερευνητικούς οργανισμούς και ΜΜΕ σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Το έργο

Το έργο Green HiPo περιλαμβάνει την ανάπτυξη, το σχεδιασμό και την κατασκευή κυψελών καυσίμου HT-PEM και ηλεκτρολυτών τελευταίας τεχνολογίας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και πράσινου υδρογόνου, αντίστοιχα. Το έργο θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας στην Ελλάδα και αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στη μετάβαση της περιοχής σε ένα πιο πράσινο οικονομικό μοντέλο. «Μια νέα υπερσύγχρονη εγκατάσταση στην Κοζάνη της Ελλάδας θα φιλοξενήσει την παραγωγή κυψελών καυσίμου και ηλεκτρολυτών. Θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και θα βοηθήσει την Ευρώπη να επιτύχει τον τρέχοντα στόχο της για παραγωγή 10 εκατομμυρίων τόνων ανανεώσιμου υδρογόνου μέχρι το 2030», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή ο Δρ Βασίλης Γρηγορίου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Advent Technologies, τόνισε ότι «η πολυαναμενόμενη πρόσκληση ή “κάλεσμα” για το έργο Green HiPo από το ελληνικό κράτος έφτασε επιτέλους. Το Green HiPo, μαζί με άλλες πρωτοβουλίες που έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν στη Δυτική Μακεδονία, αποτελεί μια πολύ πραγματική ευκαιρία για την περιοχή να μεταβεί από μια οικονομία εξαρτώμενη από τον άνθρακα σε ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον οικονομικό μοντέλο. Είμαστε ενθουσιασμένοι που θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τους εταίρους μας σε όλη την Ευρώπη για να προχωρήσουμε προς την ενεργειακή ασφάλεια και ανεξαρτησία, με τις τεχνολογίες υδρογόνου να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο.»

Η πρόκληση

Όπως έγραφε στις 16 Ιανουαρίου ο ΟΤ, το Green HiPo στοχεύει στην ανάπτυξη κυψελών καυσίμου μεμβράνης ανταλλαγής πρωτονίων υψηλής θερμοκρασίας και μονάδων ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και πράσινου υδρογόνου, αντίστοιχα. Μέσα από το Green HiPo, η Advent θέλει να μετατρέψει την Ελλάδα σε παράδειγμα του πώς μια μικρή χώρα μπορεί να είναι παραγωγός και όχι μόνο καταναλωτής γνώσης και καινοτομίας.

Aξίζει να σημειωθεί ότι το πολλά υποσχόμενο υδρογόνο, αν και ακόμα σε εμβρυακό στάδιο, εκτιμάται πως μπορεί να καλύψει περίπου το 1/3 της κατανάλωσης ενέργειας του τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας.

Οι μονάδες ηλεκτρόλυσης που θα παραχθούν μέσω του έργου θα εξάγονται στην Ευρώπη, συμβάλλοντας στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ για παραγωγή 10 εκατομμυρίων τόνων ανανεώσιμου υδρογόνου έως το 2030, αλλά και παγκοσμίως.

Παράλληλα, οι μεμβράνες και οι κυψέλες καυσίμου που αναμένεται να παραχθούν μέσω του έργου, στοχεύουν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ηλεκτροκίνηση των αεροσκαφών, των πλοίων και των φορτηγών οχημάτων του μέλλοντος.

Η Advent διατηρεί ήδη στρατηγικές συνεργασίες με εταιρείες-κολοσσούς όπως η Airbus, η Hyundai Motor Company και η Siemens Energy.

Η Advent έχει εξειδικευτεί στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου υψηλής απόδοσης. Οι κυψέλες καυσίμου χρησιμοποιούν υδρογόνο, φυσικό αέριο ή άλλες μορφές καθαρών υγρών καυσίμων για την παραγωγή «καθαρής» ενέργειας.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει πολλαπλές χρήσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, στην αεροναυπηγική και στην παραγωγή ενέργειας εκτός δικτύου.

Το υδρογόνο είναι ένας ευέλικτος φορέας ενέργειας που μπορεί να παραχθεί από διάφορες ανανεώσιμες πηγές, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια. Η Advent αναπτύσσει προηγμένες λύσεις παραγωγής και αποθήκευσης υδρογόνου για να επιτρέψει την ευρεία υιοθέτηση του υδρογόνου ως πηγή καθαρής ενέργειας. Αυτές οι τεχνολογίες έχουν τη δυνατότητα να φέρουν επανάσταση σε βιομηχανίες όπως οι μεταφορές, οι βιομηχανικές διαδικασίες και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Στον πυρήνα των σχεδίων της Advent είναι οι νέου τύπου κυψέλες καυσίμου HT-PEM τις οποίες η εταιρεία προκρίνει για την αεροπορία, τα βαρέα φορτηγά, την αυτοκινητοβιομηχανία και τη θαλάσσια χρήση.

Η Advent, μέσα στο 2023 ξεκίνησε νέες συνεργασίες, «χτίζοντας» ταυτόχρονα πάνω σε ήδη υπάρχουσες συμπράξεις, με εταιρείες που πρωταγωνιστούν στη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια, όπως οι Airbus, οι  

«Πετάει» με την Airbus

Η εταιρεία, το περασμένο έτος κατέληξε σε συμφωνία με την Airbus, παγκόσμιο ηγέτη στην αεροναυπηγική για ένα κοινό έργο συγκριτικής αξιολόγησης σχετικά με ένα βελτιστοποιημένο σύστημα ηλεκτροδίων μεμβράνης ζεύγους ιόντων (Ion Pair MEA) για κυψέλες καυσίμου υδρογόνου που αναπτύσσει.

Η Airbus θα παράσχει οικονομική υποστήριξη στο έργο και την εκτεταμένη γνώση της αεροπορικής βιομηχανίας. Η Advent θα επενδύσει σε ανθρώπους, υλικά, υλικό αλλά και σε εξωτερικά ερευνητικά κέντρα, για να συμβάλει στους στόχους του έργου. Η συνεργασία πολλών εκατομμυρίων δολαρίων θα πραγματοποιηθεί σε διάστημα δύο ετών. Ο στόχος του έργου είναι να επιταχυνθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας της Advent και να συγκριθεί το Ion Pair MEA με τις αεροπορικές απαιτήσεις και τα τρέχοντα αλλά και αναμενόμενα τεχνολογικά όρια στους επερχόμενους κινητήρες αεροσκαφών με κυψέλες υδρογόνου.

Το υδρογόνο παράγεται και χρησιμοποιείται εδώ και πάνω από έναν αιώνα, κυρίως για την παραγωγή λιπασμάτων και πλαστικών και για τη διύλιση του πετρελαίου. Έχει παραχθεί ως επί το πλείστον με τη χρήση ορυκτών καυσίμων, ιδίως φυσικού αερίου. Όταν, όμως, η παραγωγή τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το υδρογόνο που προκύπτει είναι πράσινο υδρογόνο.

Η παγκόσμια αγορά πράσινου υδρογόνου αναμένεται να φτάσει τα 410 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, σύμφωνα με αναλυτές, γεγονός που θα υπερδιπλασιάσει το σημερινό μέγεθος της αγοράς. Ωστόσο, οι αμφισβητίες του λένε ότι το καύσιμο δεν είναι πάντα βιώσιμο και ότι το πόσο πράσινο είναι καθορίζεται από την πηγή ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του.

Οι χρήσεις του πράσινου υδρογόνου

Το πράσινο υδρογόνο μπορεί να έχει ποικίλες χρήσεις σε βιομηχανίες όπως η χαλυβουργία, η παραγωγή σκυροδέματος και η παραγωγή χημικών ουσιών και λιπασμάτων. Μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ως καύσιμο για τις μεταφορές αλλά και για τη θέρμανση σπιτιών και γραφείων.

Σήμερα, το υδρογόνο χρησιμοποιείται κυρίως στη διύλιση βενζίνης και στην παραγωγή λιπασμάτων. Το πράσινο υδρογόνο παράγεται με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού από ηλεκτρικό ρεύμα προερχόμενο από ΑΠΕ. Συνήθως χρησιμοποιείται ηλιακή ενέργεια ή αιολική ενέργεια.

Το πράσινο υδρογόνο έχει χαμηλούς έως μηδενικούς ρύπους CO₂. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για ηλεκτρικό ρεύμα μέσω κυψελίδων καυσίμου, είτε σε αέρια μορφή για χρήση του στις μεταφορές. Συγκριτικά με άλλες μορφές παραγωγής υδρογόνου, είναι πιο δαπανηρό προς το παρόν αλλά σίγουρα το πιο φιλικό στο περιβάλλον.

ot.gr